Olen viime aikoina miettinyt olisiko työpaikan vaihto paikallaan. Olen ollut nykyisessä työpaikassani vuodesta -99 ja silloin tällöin mielessä käy, että voisi tehdä välillä jotain muutakin. Minulla ei lapsuusvuosien jälkeen ole ollut varsinaista toive- tai kutsumusammattia ja ehkä ei koskaan tule olemaankaan. Se ei kuitenkaan estä minua yrittämästä parastani siinä tehtävässä missä olen. Nykyinen työni on ihan ok, monipuolinen, vastuullinen etc. Joskus menneisyydessä onnistuessaan sai nauttia myös reippaista tulospalkkioista. Nyt tietenkin tällaiset edut on romutettu osakkeenomistajien eduksi. Jos menneen maailman tulospalkkiojärjestelmä olisi edelleenkin käytössä, ei työpaikan vaihto kävisi edes mielessä, koska rahallisen hyödyn lisäksi se olisi myös osoitus työni arvostuksesta. Nyt onnistujat palkitaan lisätöillä, jotka ovat jääneet hoitamatta niiltä, ketkä eivät ole niin hyvin onnistuneet. Palkat tietenkin säilyvät molemmilla samoina - reilua eikö totta? Ainahan voi tietysti kysyä, että miksi tällaiseen kohteluun alentuu? Siinäpä taitaakin olla kysymys, joka on vastaus maisemanvaihdokselle.